مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

دستورالعمل جدید ترانزیت درکشورافغانستان

 

(آشنایی تجارایرانی وافغانی از تشریفات ترانزیت درکشورافغانستان)
 
دستورالعمل جدید ترانزیت
 
تعریف ترانزیت:
 
ترانزیت کنترول اموال را از سرتاسر افغانستان تحت پوشش گمرکی قرار میدهد.
 روش ترانزیت شامل:
 
ترازیت خارجی:
 
عبارت از روشی گمرکی است که اموال از یک سرحد به خاک افغانستان داخل و از سرحد دیگر خارج گردد.
 
ترانزیت داخلی:
 
عبارت از روشی است که اموال از گمرک سرحدی  (گمرک سرحدی تورخم ) عبورنموده و جهت تصفیه به گمرک مقصد (گمرک جلال آباد یا کابل) فرستاده شود.
 
قواعد ترانزیت:
 
در حال حاضرکود صاحب اموال یا شرکت های معتبر با نماینده گان آن در خانه شماره 50 فورم T1 ثبت میگردند. این نماینده  مسؤلیت  انتقال اموال را به گمرک مقصد به طور اطمینان بخش به عهده دارد. بعد از یک مدت برای حفظ عواید گمرکات خانه شماره 50 برای شرکتهای بارچالانی محدود میشود.
 
 
دوره انتقالی:
 
در قدم اول سند ترانزیتی علم و خبر از بین رفته و به جای آن از اظهارنامه ترانزیتی کمپیوتری T1 که توسط سیستم اسیکودا تولید میگردد استفاده میشود. در حال حاضر، کمیشن کاران و مامورین گمرکی در گمرک جلاآباد و تورخم برای استفاده از سیستم کمپیوتری اسیکودا تحت آموزش قرار دارند.
 هنگامیکه اظهارنامه کمپیوتری T1 برای نخستین بار تطبیق گردد این یک دوره انتقالی میباشد(حد اکثر شش ماه) در این مدت  بعضی مذاکرات  بین نماینده گان گمرکات ، شرکتهای بارچالانی ، و شرکت های تجارتی  و دیگر گروه ها برای بهبود وضعیت ترانزیت صورت میگیرد. در دوره انتقالی به جای علم و خبراز اظهارنامه کمپیوتری T1 اسیکودا مطابق به سیستم فعلی استفاده میشود. بعد اً قانون جدید ترانزیت عملی میگردد.
    این قانون جدید در برگیرنده سرغچ (Sealing) و شرکت های بارچالانی (bonded carrier) میباشد که باید دارای محتویات ذیل باشند:
  • تنها شرکت های بارچالانی که دارنده ای جواز باشند حق انتقال اموال ترانزیتی را دارند.
  • انتقال اموال ترانزیتی از گمرک سرحدی توسط شرکتهای بارچالانی باید در یک وقت معینه که توسط سیستم اسیکودا تعیین میگردد به گمرک مقصد برسد.
  • عراده جاتیکه برای انتقال اموال ترانزیتی استفاده میشوند باید داری شکل معین بین الملی و به شکل درست سرغچ گردند.
  • زمانی که اموال به شکل ساده، وزنی و یا قابل شمارش  و امکان خطر کم باشد یا تمام اموال یک قلم باشند در این هنگام از سرغچ میتوان چشم پوشی نمود.
تمامی دیگر محموله های که دارای شرایط فوق نباشند باید در گمرک سرحدی محصول گمرکی بپردازند
 
 
 
 
رویه گمرکی در گمرک سرحدی
 
 
کمیشنکاران گمرکی:
 
برای هر عراده حد اقل یک اظهارنامه T1 ضروری است. در صورتیکه در یک عراده اموال مختلف از شرکتهای مختلف باشد در این وقت برای  هر شرکت یک اظهارنامه T1  ترتیب میشود و در خانه  شماره 33 کود تعرفه میتوان کود 9804.00 (متفرقه ) را علاوه نمود.
 
 
کمیشن کاران باید اوراق و اسناد ضروری را از هر عراده به طور سریع جمع آوری و از برنامه ترانزیت (MOD TRB) يک اظهارنامه T1 را تولید نمایند.
 
شرکت و نماینده  مسؤلیت انتقال اموال ترانزیتی به گمرک مقصد دارد. و اسم آن باید در خانه شماره 50 فورم T1  درج گردد. راننده یا کمیشن کار که دارای مجوز هستند صلاحیت امضا را منحیث شرکت حقوقی  دارند.
 
 
زمانیکه اظهارنامه تکمیل گردید، این اظهارنامه بشکل اتومات باید به سرور مرکزی گمرکی ذخیره و یک کاپی آن چاپ گردد. بعد از چاپ این اظهارنامه باید توسط کمیشن کار جهت صحت بودن  با اسناد ضروی معاینه و باید مطابقت داشته باشد و بعد از مهر و امضا اظهارنامه توسط کمیشنکاربا اسناد مربوطه ضمیمه و به راننده تسلیم گردد.
 
اسناد مورد نیاز:
 
بیجک:  کاپی اسناد مجموع ارزش بیجک و نمبر بیجک در سند T1  در قسمت اسناد ضمیمه ثبت میشود. اموال  دیپلوماتیک  از این امر مستثنا میباشد.
یادداشت: گمرک جهت بررسی نمودن قیمت به بیجک اصلی و اسناد درست ضرورت دارد.
 
جواز وزارت تجارت:
 
کاپی  اسناد و شماره جواز وزارت تجارت در اظهارنامه ترانزیت در قسمت اسناد تکمیلی درج گردد. در خانه شماره 8 اظهارنامه باید  TIN   نمبر وزارت مالیه  داخل و شماره جواز وزارت تجارت داخل نگردد.
 
لست باربندی اموال (Packing list)
 
(اگر لست باربندی یا سند CMR در دسترس باشد منحیث معادل قابل قبول است) اگر اموال مختلف در یک محموله باشد در اینصورت کاپی از Packing list  یا CMR  ضروری میباشد.
 
اظهارنامه ترانزیتی گمرک خارجی:
 
(اگر موجود باشد) در صورت ضرورت گمرک افغانستان برای خروج اموال از کشور خارجی (پاکستان) تصدیق مینماید.
 
وکالت خط نماینده با صلاحیت
 
از این نوع وکالت خط زمانی ضرورت میشود که قبلاً نمونه آن با آمر ارزیابی موجود نباشد. واین نوع وکالت خط راننده و کمیشن کار را صلاحیت میدهد که ازمسؤلیت محموله جواب دهنده باشند.
 
 
 
معاینه  محموله ترانزیتی :
 
هنگامیکه عراده در گمرک سرحدی میرسد راننده مکلف است تا اظهارنامه T1   را با تمام اسناد ضمیمه  به مامور بررسی حاضر  و این اظهارنامه باید  قبلاً توسط کمیشنکار آماده شده باشد.
   مامور بررسی باز بینی از نمبر پلیت موتر مینماید. بعد دوره انتقالی ،مامور تشریح  میتواند عراده جاتیکه مطابق به رویه قبول شده ترانزیت نباشد و یا به شکل درست سیم و سرغچ نشده باشند مسترد کند. در این حالت، مامور بررسی  باید تمام عوارض و سبب نا تکمیل بودن اظهار نامه را در عقب اظهارنامه واضع ساخته و بعداً ریس گمرک فیصله نهایی را تصمیم میگیرد.
 در صورتبکه  سرغچ خارجی دست نخورده باشد او آن را با قلم در بالای اظهارنامه مینویسد که دارای صحت میباشد.در غیر آن محموله  معاینه فزیکی گردیده در صورت دریافت تخطی آنرا واضح میسازد.
بعد از مدت انتقالی ، تمام عراده جات با اموال مختلف  سرغچ شوند .مامور باید تمام سیم و سرغچ را در اظهارنامه T1 ثبت نماید.
قابل توجه که گمرک در صورت شک داشتن اموال صلاحیت چک و بررسی عمومی کنترول اموال را بصورت عمیق دارد.
 
مامور بررسی ترانزیت:
 
بعد از معاینه ترانزیت اظهارنامه T1  جهت ارزیابی به آمر بخش ارزیابی فرستاده شود . آمر بررسی اظهارنامه الکترونیک ثبت شده را از سیستم اسیکودا باز نموده و این اظهارنامه را با کاپی اظهارنامه T1 مقایسه نموده و نمبر سرغچ ان را ثبت مینماید.
بعد از دوره انتقالی، مامور بررسی اطمینان میدهد که اظهارنامه توسط نماینده شرکت در خانه شماره 50 امضا گردیده. ریس شرکت یا شرکت بارچالانی باید صلاحیت امضا و تسلیم نمودن اظهارنامه را به کمیشن کار و نماینده برای تسلیمی آن به مامور بررسی بدهد.
 در صورتیکه مامور بررسی  رضایت نماینده یا کمیشن کار را در وقت معین شده حاصل نماید کاپی T1  به شکل اتومات به گمرک مقصد فرستاده میشود. بعداً یک کاپی اظهارنامه چاپ بعد از امضا و مهر اظهارنامهT1  را تسلیم نموده و مطابقی اسناد ضمیمه را در گمرک نگهداری میشود.
 
انتقال ترانزیت :
 
اموال به گمرک مقصد باید به وقت معین شده سیستم اسیکودا انتقال یابد. در غیر آن جریمه میشود و یا اگر برای واسطه نقلیه در مسیر راه کدام عوارض تخنیکی و یا حوادث رخ دهد راننده مکلف است که بصورت عاجل به گمرک سرحدی ذریعه تیلیفون یا پیغام موقعیت خود را اطلاع بدهد .
 همچنان راننده باید به گمرک مقصد اموال را به سرغچ سالم و دست ناخورده برساند در غیر آن جریمه میشود.
 
 
رویه ترانزیت در گمرک مقصد
 
دروازه دخولی:
 
در قدم اول زمان مواصلت و حالت صحت بودن سرغچ در اظهارنامه ترانزیت ثبت میگردد. آمر بخش باید مطمین شود که اموال درست به مقصد رسیده و در جریان راه کدام دست یابی به اموال نرسیده و کانتینر بصورت درست انتقال یافته.اگر سرغچ و یا شکل فزیکی کانتیر دست خورده یا باز شده باشد آمر بخش باید عاجل به ریس گمرک راپور بدهد و اموال بیدون کدام وقفه باید معاینه فزیکی دوباره شود. در صورت عدم صحت بودن اگر ضرورت باشد جریمه گردد.
 
دفتر تصفیه ترانزیت:
 
هنگامیکه اموال داخل گمرک مقصد میشود اظهارنامه در دروازه دخولی ثبت و بیدون وقفه باید به مامور تصفیه اموال فرستاده شود. مامور تصفیه ترانزیت فورم را از سیستم اسیکودا بازیابی نموده و نظریات دروازه دخولی را در اظهارنامه ثبت میکند. اگر کدام مغایرت در اظهار نامه دیده شود آنرا به گمرک سرحدی راپور میدهد و بعداً تصفیه گمرکی صورت میگیرد. در صورت دیدن کدام مغایرت یک پیغام الکترونیکی به گمرک سرحدی غرض ایجاد یک قضیه ترانزیتی میفرستد. یک نمبر تصفیه ایجاد و مامور این نمبر را ثبت و اظهارنامه T1 دوباره به راننده و یا نماینده تسلیم میشود.
 
 
اظهارنامه تکمیل گردیده ولی پیغام الکترونیکی نرسیده:
 
اظهارنامه الکترونیکی زمانی از گمرک سرحدی به گمرک مقصد نمیرسد که  سیستم الکترونیکی به کدام عوارض تخنیکی مواجع یا قطع گردد.در این صورت، نمبر ثبت ترانزیت از اظهارنامه ترانزیت به شکل دستی در یک دفترچه   ثبت میگردد.و یک کاپی اظهارنامه با ثبت ترانزیت نگهداری میشود. در این وقت یک نمبر تصفیه دستی ایجاد (نمبر متوالی )و به هردو کاپی اظهارنامه ثبت میشود و کاپی اصل دوباره به رانند داده میشود هنگامیه سیستم فعال شد یعنی جریان برق فعال شد مامورین از روی ثبت دستی آنرا دوباره داخل سیستم اسیکودا مینمایند تا تصفیه واقعی صورت بگیرد.
 
واگذاریT1  به سند واحد اداری (ACCD)
 
غرض پرداخت محصول گمرکی اظهارنامه T1  به سند واحد اداری (ACCD) واگذار میگردد. نمبر ثبت این اظهار نامه T1 باید در خانه  شماره 40 فورم ACCD یا در یک خانه مناسب فورم ACCD  داخل گردد.
 
 
نظارت از ترانزیت
 
گمرک سرحدی نظارت از ثبت روزانه ترانزیت را انجام میدهد. هر یک از انتقال ترانزیت که تصفیه نگردد فوراً ظاهر میگردد.
زمانیکه ترانزیت نا منظم باشد:
  • محصول گمرکی به قدر امکان به شکل درست از کاپی اظهارنامه ترانزیت سنجش گردد.
  • گذارش از شرکت های بارچالانی غرض پرداخت محصول به ریاست گمرکات تهیه گردد.
  • زمانیکه شرکتهای بارچالانی محصول را بصورت درست نپردازند انتقال اموال توسط آنها تا زمانیکه محصول ندهند به تعویق انداخته شود.
  • اگر شرکتهای بارچالانی اموال را به صورت منظم به مقصد نرسانند و یا محصول را نپردازند از امتیاز محروم میگردند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 8 زمان: 18:4 تاريخ: پنج شنبه 24 شهريور 1390برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت